Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

onsdag, mars 12

Den hemmelige elven


I ettermiddag har jeg hørt ferdig lydboken Den hemmelige elven, av Kate Grenville. Handlingen starter i London under depresjonstiden på begynnelsen på 1800-tallet. Hovedpersonen William Thornhill, blir arbeidsledig, og må ty til småtyverier for å livberge seg og familien. Han blir oppdaget, og blir sammen med familien deportert til Australia. Her venter straffearbeid og kummerlige kår. Men han får etterhvert kjøpe seg fri, og de etablerer seg som nyryddere ved elven Hawkesbury. Det familien ikke vet, er at de ikke er alene på stedet. Aboriginerne har lenge regjert området, og er ikke like begeistret for de nye bebyggerne. I boken beskrives hvordan de engelske nybyggerne og aboriginerne på forskjellige måter hevder sin rett til området. I siste del av boken oppstår svært dramatiske episoder..........
Dette er en god og lærerik bok jeg gjerne anbefaler. Forfatteren Kate Grenville har til nå vært ukjent for meg, men har funnet ut at hun har utgitt flere bøker. Får sjekke om de har noen av disse på biblioteket.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails