Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

fredag, januar 16

Vinterstrikk

Det er veldig kjekt å strikke, og aller best liker jeg å strikke ting som blir raskt ferdig. Derfor blir det helst småtterier. Her har jeg strikket en buff til eldstegutten (jeg kaller det helst for hals, men han kaller det buff). Den har jeg sendt til Telemark, og er nå blitt testet og godkjent. Hadde ikke oppskrift på denne, så jeg brukte " veien blir til mens du går " , som metode.

Det finnes forresten ganske mange ord og utsagn om strikking og annet håndarbeide. Disse stod i et hefte som Norges husflidslag har gitt ut:
  • Når det er knute på tråden, er kjærester uvenner
  • Doven skredder syr med lang tråd
  • Nissen fletta manen på hesten dersom stellet på gården ikke var bra nok
  • Når ei jente til stadighet mister masker i strikketøyet sitt, betyr det at kjæresten er en rundbrenner
  • Ei ugift jente må aldri legge fra seg strikketøyet uten å strikke pinnen ut. Gjør hun det, vil frieren stanse på halvveien.
Fra minnebøkenes verden husker jeg godt at følgende ord ofte ble skrevet :
Elsk din mann og stopp hans hoser, så vil du vandre på røde roser.
Tror ikke noen jenter ville ha skrevet dette i dag. Det er vel knapt noen som stopper strømper lenger, og i tillegg har vi jo likestilling .....................................



Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails