Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

onsdag, juli 1

Ryddeaksjon

Som så ofte før startet jeg ferien med en skikkelig oppryddingsaksjon i skap og boder. Til tross for en voldsom hete utendørs, brukte jeg hele formiddagen på å samle skrot og lopper i sekker og kasser. Bilen, som har ganske stort lasterom, var fylt til randen da jeg dro til det kommunale søppelanlegget. Mye av lasten bestod av gammelt datautstyr, som forlengst var utrangert. Synd at datamaskiner er utgått på dato etter tre-fire år. Datafreakene skifter kanskje ut enda oftere.......

Under oppryddingsaksjonen fant jeg også disse små skattene innimellom gamle skolebøker fra barne og ungdomsskolen. Det var faktisk min karakterbok og minnebok fra barneskolen, som jeg egentlig ikke trodde eksisterte lenger. I tillegg fant jeg et blad som jeg husker min mor leste på 70-tallet. Bladet het Romantikk, og i og med at jeg fant dette eksemplaret blant gamle skolebøker, hadde jeg sannsynligvis smuglånt det fra min mor. Da jeg ble så gammel at jeg kunne kjøpe det selv, var det ikke så spennende lenger. Men det var moro å finne disse gamle bøkene - måtte sette meg ned og mimre litt.

Det var artig å bla i den gamle minneboken, og lese minnene som var skrevet i skoledagene. Har ikke sett barna skrive minner til hverandre på denne måten i dag. Det ene av disse minnene er faktisk skrevet av nåværende biskop i Hamar. Følte meg beæret da jeg oppdaget dette.....


Tror at dette utdraget fra karakterboken min er et ganske typisk eksempel på de elever som gikk på skolen på den tiden. Vi hadde stor respekt for voksne, var ganske forsiktige, og gjorde skolearbeidet med stor flid. Det var andre tider, og andre oppvekstvilkår den gang ja.....

Til slutt må jeg fortelle noe jeg egentlig ikke liker å fortelle. Midt i blandt kladdebøker og lærebøker fant jeg en matpakke. Trodde ikke mine egne øyne.......
Den lå der pent innpakket i matpair og så nesten innbydende ut. Men skrekk og gru, da jeg begynte å regne etter, fant jeg ut at den sikkert var mellom 30 og 40 år gammel. Da jeg forsiktig løftet på papiret, viste det seg at innholdet nærmest var pulverisert. Riktignok er jeg svært glad i gamle ting, men her går grensen. Jeg antar skolesekken var blitt tømt rett i kassen etter endt skoleår (uten at innholdet var blitt sjekket skikkelig), og dermed ble matpakken arkivert sammen med skolebøkene. Dette tyder vel på at skoleferien var etterlengtet den gangen også - bort med skolesakene fortest mulig.

4 kommentarer:

Hanne sa...

Årgangsniste - ha-ha. Utroig hva enkelte samler på, gitt :-)
Ja, det gjør forresten jeg også. I hvert fall hoper det seg opp med TING, så det snart tyter ut av huset. En omfattende rydding og tynning er snart ikke til å komme forbi. Hm - hva meg ett års innkjøpsstopp??
Ha en fin, fin sommerkveld.
Pludrehanneklem

Anonym sa...

Nostalgisk Niste:o) Den var jo morsom den! Flink du har vært, da - burde absolutt gjort det sammen, men jeg gidder ingenting i denne varmen. Men til høsten...da blir det ryddings da! Kos deg videre med ditt. Klem fra Randi**

Turid sa...

ja,ja det er ikke alt som er verneverdig.
koselig å lese gamle minnebøker, men det er nok historie det med minnebøker kan æ tenke mæ.
Har hadd en liten ryddeaaksjon her også, men det trengs til mer, passer bra med det i dag...kuling og regn her.
En fin sommerdag til ddeg.

Anonym sa...

Hei Det var så kjekt og se de minnebøkene .Har mange gode minner fra den tiden der med minnebøker og de bladene Romatikk.Ha en riktig fin Sommerhelg.Bodil

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails