Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

mandag, januar 19

Kurs i tvebandstrikk og et nytt vinterbilde

I helga dro jeg sammen med en venninne på kurs i tvebandstrikk. Kurset foregikk på Hansgarden på Averøya, og vi var tilsammen 11 damer som deltok på den hyggelige samlingen. Vår læremester var Helene Henriksen fra Vestnes. Jeg tror nok ikke tvebandstrikk er den mest lettvinte strikkemåten man kan starte med, men til tross for at jeg er en ganske utålmodig type var dette noe som falt i smak hos meg. Vi startet med å strikke pulsvanter. Det gikk seint i begynnelsen, og jeg ble ikke helt ferdig med første vante i løpet av kursdagen. Pulsvante nummer to, som jeg strikket på søndag i sofakroken, gikk derimot dobbelt så fort og vel så det.  Så at øvelse gir mester er nok en sannhet uten modifikasjoner.


Her er mine ferdige pulsvanter i tvebandstrikk. De er vel ikke helt perfekte, men jeg er ganske fornøyd med tanke på at det er første forsøk. I denne strikketeknikken strikkes hele tiden med minst to tråder, hvor trådene tvinnes på baksiden slik at det ferdige produkt blir tykt og varmt.






Her er et bilde fra Hansgården, hvor kurset ble arrangert (bilde fra Hansgården sin hjemmeside). Kjempepositivt at Merethe Bratsberg Aae, som er eier av gården, vil arrangere slike kurs for oss som liker å sysle med håndarbeide.

 


Det har for det meste gått i strikking og hekling hos meg en stund nå.  Men ved juletider investerte jeg i en Sissix Big Shot, som gjorde at det ble ekstra kjekt på hobbyrommet igjen. Jeg er ingen "scrappedame", men synes likevel det er kjempemoro med utstyr som dette. Her har man mange flere muligheter når det skal lages kort og bilder.  Til vinterbildet nedenfor har jeg brukt Big Shot til å stanse ut etiketten til tekst og til å lage bær. Fint å bruke dette i kombinasjon med maling og andre teknikker.





Her er min Big Shot. Har ikke så mye ekstra utstyr ennå, men det blir etterhvert. Jeg har lovet mitt tantebarn som går i første klasse en ettermiddag med kortlaging.  Det blir kjekt.





4 kommentarer:

Vform sa...

Tack för hälsningen Janne ♥
Jag har inte prövat den typen av stickning, men verkar intressant!
Det blir för det mesta "vanliga" sockor som både stora och små fötter behöver ;)
Tiden liksom räcker inte till ... målningen tar resten av tiden!
Trevligt med nyanskaffningar! Verkar vara rätt "maskin" åt dig som gör så vackra bilder!!
Ha en fin fortsättning på januariveckan! Vi ser redan dagarna blir längre och längre ...
Kram ♥

helle sa...

Ser ud til at man med den teknik får lavet en slags foring? - det kan kun være gavnligt i vinterkulden!

Knus Helle

InGa sa...

Ser ut som en veldig morsom strikke-teknikk. Den må jeg forsöke å läre meg.
Flotte pulsvarmere.
Ditt vinterbilde ble lekkert.
Klart dette blir morsomt for små å läre seg også.

Sylke Feldhusen sa...

Denne teknikken har jeg hørt om, høres spennende ut. Så flott at du har lært den! Litt for langt unna for meg til at jeg kan være med... ;) Og vinterbildet ditt ble fint.

Ha en god uke! Klem

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails