Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

fredag, april 13

Små strikkeprosjekter


Har strikket en liten tunika til tantebarnet i bursdagspresang. Egentlig kan den vel heller kalles en vest, for den er bare hoftelang.  Den strikkede blondekanten og heklerosen var ikke i oppskriften (Rauma), men jeg syntes vesten ble litt tam uten pynt, så den ble "stasjet" opp en smule.

 

De to nederste bildene ble litt rosa i forhold til virkeligheten. Vesten går mer i lillatoner enn i rosa.



Oppskrift på den strikkede kanten nederst fant jeg i en gammel håndarbeidsbok som jeg har fått av min tante. Har skrytt av denne boken før, men gjør det igjen, for dette er en meget fin bok for den som er håndarbeidsinteressert. Her beskrives det meste innen hekling, strikking, broderi og annet håndarbeide.




I tillegg har jeg strikket noen luer med oppskrift fra Drops Design. Svært enkle luer med heklede øreklaffer. Her er det muligheter for å få brukt litt av restegarnslageret. Husflidslaget her på Frei skal bidra i en hjelpesending til Estland, så disse luene skal være en del av mitt bidrag til prosjektet.




Muffins
I påsken testet jeg en muffinsoppskrift som ble ganske vellykket. Det skulle være valmuefrø i røren, noe som jeg ikke har prøvd før. Dette skapte en slags nøttesmak på muffinsene, og var slettes ikke dumt. Her er oppskriften som er hentet fra denne boken (som kan kjøpes i dagligvarebutikkene) :

 
Muffins med valmue og sitron/appelsin (12 stk.)

Ingredienser:
100 g mykt smør
70 g sukker
3 egg
1 ss vaniljesukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
salt
75 ml melk
2 ss knuste valmuefrø
1 ts revet sitronskall/appelsinskall

Forvarm ovnen til 180 grader. Sett papirformer i muffinsbrettet.  Det går sevfølgelig også å bake uten muffinsbrett, men jeg synes at bruk av brett forhindrer at muffinsene flyter utover og skaper stygg fasong på baksten.

Rør smør og sukker hvitt, bland inn egg og vaniljesukker. Bland mel, bakepulver, natron og en klype salt. Bland vekselsvis melblandingen og melk i eggblandingen. Vend inn valmuefrøene og sitron eller appelsinskall.

Hell røren i formene. Stek muffinsene 15-25 minutter (avhengig av størrelsen på formene) midt i ovnen, eller til de har fått gyllen farge. La muffinsene hvile i 5 minutter før de settes på rist.

Glasur:
250 g melis
4 - 5 ss sitronsaft eller appelsinsaft

Melis og sitronsaft blandes til en tykk glasur, som smøres over muffinsene. Pynt med revet skall og noen valmuefrø.



Award
Fra Anne Vik i Aure, som har den koselige bloggen "Gården og hagen ved Trollskogen", fikk jeg en hyggelig award. Jeg skal prøve så godt jeg kan å besvare spørsmålene som awarden omfatter.
Man skal også bringe denne videre til  5 andre bloggere, men i og med at svært mange nå har awardfrie blogger, velger jeg å utføre kun spørsmålsdelen.

 De 5 spørsmåla som følger Awarden:
1. Hvorfor begynte du å blogge?
     I et par år hadde jeg stor fornøyelse av å følge andres blogger, og syntes dette
     var en fin måte å kommunisere på. Etterhvert tok jeg sjansen på å opprette min
     egen blogg, som jeg nå har på femte året.
      
2. Hvilke blogger følger du?
      I hovedsak følger jeg blogger relatert til håndarbeide/håndverk og matlaging.  
      Er også interessert i hage og gjenbruk, så jeg følger også noen blogger       
      relatert til denne kategorien.

3. Favoritt farge?
     Favorittfargen min er uten tvil lilla. Prøver å komme ut av denne "lilladilla", 
      men det er svært vanskelig, for mine øyne søker bestandig etter lilla objekter i
      alle sammenhenger. 

4. Favoritt film?
     Evita, (filmatiseringen av livet til Eva Perón) spilt av Madonna.
5. Hvilket land ønsker du å besøke?
      Island har bestandig vært et tiltrekkende reisemål for meg. I tillegg kunne jeg 
      godt tenke meg å reise til Mongolia og overnatte i en ger, som er et slags telt 
      av filt som nomadene i Sentral-Asia bor i.
  



22 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med award,kjolen var kjempesøt. :)) Du er flink Janne.
God helg!
Klem fra Mette.

Groskro sa...

Jeg likte veldig godt strikke-etuiet og bokmerkene under her, så fine!!

Tunikaen med blondekant var veldig søt :-)

Annelis hantverk sa...

Så fantastisk vacker klänning med spets i fållen! Mössorna var jättefina i läckra färger!
Tack för receptet!
Kram!

Tovepia sa...

Utrolig fin vest/kjole, og den blondekanten du sate på, var direkte lekker!
Sååå flotte luer også, godt med tips om hvor restegarnet kan brukes.
Muffins er bare godt, så tar i mot alle nye tips med takk;)
Da er jeg på Nord-møre selv, og sannelig er det nesten mer snø her enn hjemme..
Ha ei riktig god helg, klem fra mæ;)

Käranån sa...

Väldigt fin väst/klänning! Muffinsen ser goda ut! Ha en skön helg!

anneskreative sa...

Hei,,,,denne lille vesten var jo bare skjønn. Heldig hun som får den.

Gratulerer med avard....

God helg til deg.
Anne

Merethe sa...

Så skjønn en liten kjole. Gjorde seg med blonden i kanten nede. Vi var nok heldige som slapp all den snøen som noen fikk mer enn nok av rundt påsketider. I dag har vi hatt en fin soldag og det har vært godt. Sittet ute på terrassen med døtre og barnebarn. Godt å kjenne sola som varmer...men i skyggen er det IKKE varmt. :) Flotte luer har du også strikket... ja noen svinger strikkepinner som ingen ting. God helg. Klem Merethe

Anne sa...

Kjempefin tunika ! Ble veldig fint med den blondekanten nederst ! Ha en fin helg :)

Sylke Feldhusen sa...

Så fin vest du har strikket! Likte også luene dine! Boka du viser, synes jeg selv også er veldig bra. Jeg har den i en nyere utgave, og det er et kjempebra oppslagsverk.

Fin header du har fått, forresten :)

Ha en riktig god helg!

Siv sa...

Oi, her har det vært fart på strikkepinnene! Kjempefine ting! Jeg har et par av de gamle håndarbeidsbøkene jeg også, og de er gull verdt. Ha en fin dag! :o)

Edny sine puslerier sa...

For et innholdsrikt innlegg! Det liker jeg;) Det viser at du er allsidig og flink til det meste;) Veldig fine ting du lager! Muffinsene så spennende ut, kanskje jeg skal imponere med slike i kveld;) Og den håndarbeidsboka har jeg også. Den er kjempefin og innholdsrik;)

Janne sa...

Wow!! for en lekker tunika!! herlige farger..Luene likte jeg også.
Du er rett og slett superflink til alt:)
Grattis med award!
Forkjølelse/influensa har kastet seg over meg så nå blir det (kansje) noen roligere dager:) Men nå er jo spisestolene ferdig, så kan puste ut nå:o))
Tusen takk for kommentar!
Ønsker deg en superflott lørdagskveld!
Klem fra Janne

Unknown sa...

Her var så mye fint på en gang. Kjolen ble så fiiin med kanten og pynten. Ja alt du har laget var fint. Synes du gjør arbeidet alltid med lille ekstra. Ha en fin søndag. Klem fra meg. :))

Majas Verden sa...

Hei. så mye flott du lager. Kjempegøy å kikke. Og jeg kommer tilbake. Har lagt meg til som følger.
Kjolen var kjempefin.
Maja

Tove E sa...

Heia!
Bloggen din er blitt så lys og fin:)
Nydelig søt kjole.
Søndagsklem

Cloudberry sa...

Kjempesøt vest.
Og bokmerkene dine i et tidligere innlegg er så fine!!

Unknown sa...

http://www.vindsromantik.blogspot.se/

Grattis till din Award, den är du värd!

Så mycket fint! klänningen med spetskanten, mössorna... allt är så gulligt!
Och muffinsar ser så goda ut... och vilken fin header du har.

Tack för allt fint du skriver på min blogg, det värmer.

Önskar dej en underbar vecka
Kram Maggan

InGa sa...

Veldig söt kjole/vest. Smart med blondekant. Takk for tips om boken, den kan väre verdt å se etter. Flotte luer, blir nok noen glade barn som får disse.
Ha en fin uke.

Hantverkarglädje sa...

Både västen och mössorna var fin. Särskilt udden ner på västen var intressant.
Jo visst bör vi ta till stickningen ibland mellan varven, det är ju sådant man kan ända från barnsben.

h.espe sa...

Så utrolig nydelig tunika du har strikket - blir en helskjønn liten prinsesse som bærer denne!

Fin kveld videre til deg!

Klem Hildegunn

hjertemynthe sa...

ÅH, den vesten var RÅLEKKER, Nydelig rett og slett!!! Flink du er til å stæsje opp plagg!

nilda sa...

Não falo sua lingua, mas sei apreciar o que é belo.
Parabens!
Beijoca Nilda
http://meucantin5.blogspot.com.br/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails