Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

lørdag, april 7

Strikkepinne-etui og nye bokmerker, samt en god bok.

Det er ikke lenge siden jeg viste en boks jeg har dekorert med strikkemotiver, og som skal brukes til oppbevaring av strikkepinner. Nå er det på´n igjen, men med et litt annet utgangspunkt denne gang. Boksen under er som dere kanskje har forstått, en pringlesboks. På husflidslaget drev vi med dekorering av slike bokser like før påske, og jeg er vel blitt litt bitt av denne dekoreringsbasillen. Dermed dekorerte jeg en boks med det formål å oppbevare mine lengste strikkepinner (mange av dem arvet etter svigermor). Brukte også her kopier av gamle strikkemønster, husflidsbånd, koftehekter og diverse annet.






Har også laget et strikkepinne-etui i tekstil. Utgangspunktet var et linfarget, rektangulært putetrekk kjøpt for halv pris på Kid.  Langsidene ble brettet ned og justert slik at de passet til formålet, deretter sydde jeg smale lommer for strikkepinnene. Malte strikkepinnestørrelse med tekstilmaling utenpå hver lomme.  Brukte i tillegg sjablongdekor og tekstilmaling for å pynte litt på innsiden. På utsiden pyntet jeg med et bilde hentet fra nettet og overført på transferpapir. Teksten "strikkepinner" er også laget ved hjelp av sjablonger og tekstilmaling.  Snor fåes kjøpt på rull hos Kremmerhuset.  Så nå begynner jeg endelig å få system og orden på mine strikkepinner.






Vi tok en liten påskeferie på  forskudd på Skifer Hotel på Oppdal for 14 dager siden. Da hadde vi fint vårvær og litt sol. Påskedagene har vi tilbragt hjemme og har stort sett brukt tiden til snømåking.  Har aldri opplevd så mye snø i april før.  Men innimellom har jeg også fått tid til lesing og hobbysysler.  Oppdaget noen flotte bokmerker på en blogg her på nettet, og ble inspirert til å lage noen selv også. Jeg har hentet motiver fra nettet, klipt, limt og fargelagt i gråtoner. Motivene er blitt laminert for å skape større holdbarhet. 






Som nevnt ovenfor er det blitt en del lesing i påskedagene. Den siste boken jeg ble ferdig med er «Over de hundre fjell» av Reyna Grande.  En tankevekkende bok om 11 år gamle Juana Garcia som opplever at hennes fattige familie går i oppløsning den dagen hennes far drar over grensen til USA for å skaffe familien et bedre utkomme. Han kommer ikke tilbake, og Juana drar etterhvert for å lete etter ham. I boken skildres hennes fortvilelse og kamp for å finne sin fars «fotspor».

Mye trist i denne boken, men samtidig en utrolig fin bok som kan anbefales til den som søker etter lesestoff.

17 kommentarer:

Edny sine puslerier sa...

Det var skikkelig fine ting! Du er jo så kreativ;) Artig å bruke gamle bånd, mønstre o.l. på strikkepinneboksen;) Det sydde etuiet var bare lekkert! Og slike bokmerker har jeg ikke sett før. Datter mi har laget et skikkelig pinnesystem;) http://www.birgittesforglemmegei.blogspot.com/2012/04/maksimal-orden-i-strikkepinnene.html

Barbros lille atelier sa...

Så mye fint du har laget! Det strikkepinneetuiet var utrolig flott, og så smart laget med merking av pinnestørrelse. Og det båndet passet jo bare helt perfekt til. Superflink er du!

Vform sa...

DU ÄR SÅ JÄTTEDUKTIG med alla dina dekorationer !!! :O)
Vilken inspiration du delar med dig :)
Fortsatt fin PÅSK till dig!!
♥-kram från mig ;O)

Siv sa...

Kjempefint alt i hop her, som vanlig. :o)

Tovepia sa...

Jeg har slik sansen for runde bokser som piffes opp så flott! Tror jeg må prøve selv, men det blir nok sommer jobb;)
Nydelig pinneetui også..og bokmerker!
Snøen vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre med, men er direkte drittlei!!
Nyt restene av påska, klem fra mæ;)

anneskreative sa...

Lekker og kjekk oppbevaring av strikkepinnene,,,,Sydde en lignende for en stund siden av en løper som var på salg hos Kid,,,,kjekk butukk, smiler.
Ha en fin påske og kos deg med snømåkingen,,,,,et håp er det jo at alt forsvinner igjen om ikke så lenge.
Her i Stavern er det sol, men kald luft,,,,
Nyt resten av påskeferien....
Anne

anneskreative sa...

Lekker og kjekk oppbevaring av strikkepinnene,,,,Sydde en lignende for en stund siden av en løper som var på salg hos Kid,,,,kjekk butukk, smiler.
Ha en fin påske og kos deg med snømåkingen,,,,,et håp er det jo at alt forsvinner igjen om ikke så lenge.
Her i Stavern er det sol, men kald luft,,,,
Nyt resten av påskeferien....
Anne

Orlaug sa...

So fine ting....igjen.
Og so masse arbeid du legg ned i dei,aldeles nydeleg.
Høyrer de har fått masse snø i det sise, heldigvis har me sloppe unna den stort sett.
Men kaldt har det vore, har prøvt meg gong på gong med å sitte ute og strikke, men ikkje særleg lenge om gongen. 5 minusgrader i natt.
God påske vidare!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Janne!
Ja, jeg må bare slutte meg til jubelkoret, for du lager sååå mye fint! Og her fikk jeg lyst til å lage både det ene og det andre! Strikkepinner er et problem, synes jeg, og jeg har ikke funnet noen god løsning. Jeg har en veske jeg kjøpte gjennom Hobbyklubben en gang, men synes ikke det gir noen god oversikt. Så jeg må nok lage noe slik som du har gjort. Rundpinner - hva gjør man med dem? Kanskje en slags perm/mappe med lommer? Var flott ide å male på pinnestr. også!

Ønsker dere en fortsatt fin påske!

Klem Cathrine :-)

månestråle sa...

du all veden så stili den boksen til strikkepinnene dine ble :)
Du er bare så flink og kreativ at det rent spruter av energi her inne hos deg :)
Bokmerkene var kjempeoriginale og flotte :)

Klem Anita

Smått og Stort sa...

Så fint du har pynta boksen! Alltid noe originalt og flott å finne hos deg :) Jeg har også laget et etui til strikkepinnene mine http://smaatt-ogstort.blogspot.com/2010/01/etui-til-strikkepinner.html
men problemet er at det ikke er noen form for magneter som trekker pinnene tilbake på plass når jeg har vært og leitet etter noe....
Klem fra Sissel

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flittig du er!
Disse hadde vært noe for meg, så hadde jeg hatt orden på strikkepinnene:)
Flott inspirasjon!
Og så vakre bokmerker også:)
God påske videre til deg!

Dordis kreative glede sa...

hei, så fine bokser, og supert strikkeetui :)likte bokmerkene veldig godt! Fint å laminere bokmerker samtidig som man lager lyslykter, får plass i samme lamineringslomme :) Ønsker deg en fin, ny uke! klem fra Dordi

Janne sa...

Sååå mye flott du har laget!!
Strikkepinneetuiet var supernydelig!
Tusen takk for kommentar hos meg!:)
Å ja, det er garantert at ingen har lik sengegavl:))
Ønsker deg en fin fin dag!
Klem fra Janne

Anne Vik sa...

Så utrolig flink du er, finner stadig mye inspirasjon inne hos deg. Vil takke deg for alle hyggelige kommentarer inne hos meg. Derfor har jeg sendt deg en award.
Ha en fin dag.

helle sa...

Fine opbevaringsetuier, både den i stof og den i Pringles dåsen. Nu har du godt styr på dine pinde Janne!
Bogmærkerne er virkelig blevet gode, hvilke venindegaver, og bogen ser ud tilat være god læsning. Du er altid inspirerende at besøge!

Klem Helle

Muffin sa...

Råfint! Alt du lager er fint! Og jeg som har et kaffefilter til bokmerke, hihi, nå ble jeg inspirert til å lage noe jeg også! Ha en fin dag!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails