Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

fredag, januar 20

Navneskilt og "katta i sekken-kjøp"

Navneskilt med motiv
Det er ikke så sjelden jeg får forspørsler om å male navneskilt, men ikke så ofte jeg tar på meg slike oppgaver. Liker egentlig ikke å ta på meg oppdrag, men ingen regel uten unntak. Her er et navneskilt malt på skiferstein. Navnene vil jeg ikke vise her (litt for personlig). Fikk litt hakeslipp da jeg fikk høre hva motivønsket var - motorsykkel med sidevogn. For meg som nesten ikke vet bak / frem på en motorsykkel, kan dere vel sikkert forstå hvor "happy" jeg ble. Men slik ble ihvertfall det ferdige resultat.........







Geriljabroderi
For noen år siden hadde bladet "Husflid", som blir gitt ut av Norges Husflidslag, en reportasje om geriljabroderier. Dette er brodert tekst, med en ordlyd som kan betegnes som litt tøff. Eldstegutten syntes dette var kjekt, og fikk sin bestemor til å brodere et "geriljabilde", som han ville ha på doen i studenthybelen. Slik var teksten på dette bildet.....



For et par uker siden oppdaget jeg at det var kommet ut en bok om geriljabroderier, og bestilte denne hos Capris.no (har kjøpt mange bra bøker her tidligere). Hadde sett for meg å brodere flere slike bilder og henge dem sammen i en liten gruppe. Da boka kom i posten, "benket" jeg meg ned i godstolen med kaffekoppen og skulle riktig kose meg med min nye "lektyre". Men gleden ble kortvarig, og kaffen gikk nesten i vrangstrupen da jeg begynte å bla i boken. For ordlyden på tekstene som ble vist i boken var ikke bare "på kanten", men langt over kanten etter min smak. Aldri om jeg vil henge noe slikt på veggen i mitt hjem. Lurer vel egentlig på hvem som kan tenke seg å pryde stua med "kunst" av dette slaget. Her er noen bilder av det som ble vist i boken.











Boka så slettes ikke avskrekkende ut utenpå, men som vi alle vet kan skinnet bedra. Synes egentlig jeg har kjøpt katta i sekken, men det er mulig det bare er meg som er litt prippen......


20 kommentarer:

Turid sa...

Navneskiltet var jo kjempe flott , "men drit og dra" for ei bok - ja , ja for å fortsette i samme sporet "smaken er som baken - delt!
Håper du finner no bedre lesestoff å kose deg med i helga!

Janne sa...

Helledussen for et nydelig skilt!!
Det var bare helt rååstilig!

Verre med det andre du viser... usj å æsj, skjønner ikke det er mulig å gi ut en slik bok.
Men noen "katter i sekken" må en jo skaffe seg i løpet av årene:)

God helg!
Klem fra Janne

Ruths datter sa...

Skiltet er supert. Virkelig fint og litt humoristisk,men de brøderiene der må du bare.....i. hi hi. Ville ikke hengt de opp i stua nei. God helg til deg

Sylke Feldhusen sa...

Navneskiltet ble jo riktig flott!

Når det gjelder boken, hadde jeg heller ikke hengt noe av dette på veggen... Tror jeg bladde i denne boka en gang og tenkte det samme som du ;) Men kanskje kan du bli inspirert til dine egne varianter - med litt andre ord?

Broderiet du har laget, var jo bare artig :)

Malys krok sa...

Det du har malt ble kjempefint! du verden så flink du er! Helt nydelig!

Innholdet i den nye boken din var ikke akkurat noe en henger på veggen, nei! Skjønner ikke at noen vil være med på å gi ut slikt!
-Margit-

Smått og Stort sa...

Syns ikke du er prippen jeg. Jeg ville heller ikke prydet hjemmet mitt med dette, men do-skiltet på hybelen var no litt stilig da :)
Kjempeartig dørskilt du har laget!
klem fra Sissel

Anonym sa...

Nydelig navneskilt. :)
Æsj,for noen stygge broderier.:(
God helg
Klem fra Mette.

Vform sa...

Hej!
Måste faktist dra på munnen av din berättelse om namnskylten ... och lik hur gjorde du en JÄTTEFIN en :O)
JAG hade skickat tillbaka boken ... usch, vilka broderier :O(
Ha ändå en fin dag!
KRAM Vivan

anneskreative sa...

Helt enig med deg,,,,har sett den boka jeg også, og ble flau over at noen virkelig har sitti og brodert disse tekstene,,,,, det kommer ikke på veggen her hos meg heller,,,,

Unknown sa...

http://vindsromantik.blogspot.com/

Hej Janne
Vad du är duktig!!! på att måla!!!
Jag förstår dej, det är inte roligt att göra beställningar, de ska köpa det som är färdigt.

Kul med broderi, men hinner inte med sånt just nu.

Kram Maggan

Anne sa...

Kjempefint og artig skilt !!
Ha en fin lørdagskveld !

Muffin sa...

Akkurat den der boka tittet jeg i på panduro i dag.. og satte den beskjemmet tilbake. Håper ingen så meg. Men navneskiltet ditt! Helt herlig er det, syns folk maler alt for lite motorsykler og biler så det må du fortsette med :)

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Du kan være godt fornøyd med navneskiltet, for dette ble superbra!
Tenker de som skal ha det også blir like fornøyde.
Når det gjelder boka,tenker jeg som deg...ikke helt hva man pryder veggen med akkurat.
Ønsker deg en flott søndag!

Magdalena sa...

kjære vene, for ei broderibok! ble helt forskrekket her...

men navneskiltet var flott!
ha en fin dag!
magny

"Romfortrivsel" sa...

Nei, sier som de andre her: du er ikke prippen! En plass går grensen. Litt "tøft" er lov, men dette er langt over streken for meg!
Kjempeskjønn motorsykkelfamilie! Du er god!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Ja, skiltet var kjempefint (men sikkert vanskelig å male), mens broderiene var lettere sjokkerende! Broderiet til sønnen din var jo for barnemat å regne, sammenliknet med de i boken! Nei, du må nok, som Sylke sier, bruke andre ord, og kanskje andre motiv?!

Ha en fin uke!

Klem Cathrine :-)

Lindas hobbyhjørne sa...

Så nydelig dørskilt :)
er det mulig å lage en sånn bok... skulle ikke vært lov og hvem vil ha noe sånt på veggen !!!
Ha en fin kveld, klem.

Käranån sa...

Skylten med motorcyckeln är jättefin! Vi har haft MC och du kan verkligen måla en!
Jaa du, boken med broderierna är...jaa, kanske inte riktigt min stil av tavlor ;)) Ha det så bra!

h.espe sa...

Uff, uff - den boken vil aldri komme på min ønskeliste, det skal vere sikkert og visst!

Så utrolig herlig og personlig navneskilt du har laget - dette blir de nok veldig fornøgd med!

Fin dag videre til deg!

Klem fra Hildegunn

Anonym sa...

Skiltet traff du helt blink med Janne ;) De ble råfornøyd....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails