Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

fredag, juli 9

Heklet veske, lappeteppe av broderier, auksjonskjøp og sommerferie fra blogging

Pastellrutene jeg begynte å hekle for en stund siden er nå blitt til ei sommerveske. Tenkte i utgangspunktet at de skulle bli til en pute, men fant ut at en pute i slike farger ikke ville passe inn her hos oss. Dermed ble det igjen en veske. Den er foret med lyseblått bomullstoff, og en heklerute er sydd fast i foret, og fungerer som mobillomme.







Lappeteppe av gamle broderier
Jeg har nå endelig fått begynt på mitt lenge planlagte lappeteppe av gamle broderier. Har samlet ganske lenge, og har nå så mange at jeg kunne starte arbeidet. Fant fort ut at dette ikke er så enkelt. Slike broderie i "petit point" lever liksom sitt eget liv. De er sjelden helt " i vater" for å si det sånn. Men ved hjelp av dampgenerator greier jeg å få dem sånn nogen lunde i fasong. Det har ikke vært så enkelt å bevege seg på kjøkkengulvet (som er brukt til arbeidsbenk) her hos oss mens jeg har holdt på med dette. Jeg har lagt ut broderier, flyttet broderier, tilpasset og målt, så resten av beboerne har hoppet rundt for å unngå å gå på broderiene (som var nålet fast). Håper jeg blir ferdig før jeg skal begynne på jobb igjen.



På auksjon i Sunndal
Forrige helg var vi på tur med campingvogna. Der (i Sunndal) oppdaget jeg en plakat som annonserte auksjon ikke langt fra campingplassen vi bodde på. Og jeg greide faktisk å lure med meg "kaill´n" til å bli med. Kanskje litt lurt, for han greier å holde meg litt "på matta", for jeg ser alltid så mye fint å kjøpe at jeg har problemer med å begrense meg.

Denne kurven i "tatersløyd" var jeg mest fornøyd med. Synes slikt arbeide er sååå flott. Husker forresten så vidt at taterne dro rundt og solgte sine sløydprodukter da jeg var liten. Skjønte nok ikke så mye av slikt håndverk den gangen, men nå i ettertid forstår jeg at det lå mye arbeide bak produktene de dro rundt og solgte.





Også en gammel eggehøne fikk jeg sikret meg. Denne fikk jeg for kr. 80,-. Synes jeg gjorde et kjempekupp.



Også disse flotte fatene fikk jeg tilslaget på. De er kjempestore, og er opprinnelig kjøpt i India en gang i tiden. Jeg gav kr. 160,- for begge to.





Jeg kjøpte også noen andre småtterier i porselelen. Blant annet denne lille fløtemuggen med tilhørende fat. Dessverre var ikke sukkerskålen med, men for kr. 10,- kan man vel ikke forlange all verden. Dessuten kommer jeg nok til å bruke denne til blomster.



Sommerpause fra blogging
Kommer nå til å ta pause fra blogging noen uker. Det er så mye annet å foreta seg nå på sommeren. Det gjelder å være mest mulig ute, og riktig nyte den lyse årstid. Derfor blir det nok ikke flere innlegg fra meg på en stund. Riktig god sommer til alle som "stikker innom"!

27 kommentarer:

Smått og Stort sa...

Nydelig sommerveske! Og jammen hadde du fått med deg mye fint fra auksjonen! Artig!
God sommer-
hilsen Sissel

Stubbetufsa sa...

Lappeveska var skjønn!
Det blir artig å se teppet ditt ferdig. Jeg vet at petit point-bilder blir skjeve, og selv om du klarer å få dampet dem fine nå, kan de senere bli skjeve igjen. Huff, var ikke meningen å skremme deg! Kanskje det går bra likevel!
Og du hadde kjøpt veldig mye flott på den auksjonen!
Ha en fin sommer!

Tovepia sa...

Veska ble direkte lekker!
Lappeteppet ditt ser spennende ut, gleder meg til å se det.
Og sannelig har du gjort noen godkjøp! Jeg likte også denne kurva.

Kos deg resten av sommeren, håper vi får beholde temperaturen og litt av sola;)
Sommerklem fra meg;)

Anonym sa...

Så fin veska ble - og du er som meg , andres skrot..., MIN skatt!
Ha en fin, fin helg Janne:-)
klem, Hege.

Orlaug sa...

Aldeles nydeleg veske du har laga......so sommarleg og fin.
Flotte kupp du har gjort på auksjon, og det lappeteppet vert spennande.
Ha ein fin sommar!

Smykkas sa...

Her var det så mye lekkert at jeg er rett og slett målløs.

Vesken var absolutt etter min smak. Fantastiske farger.

Det skal bli spennende å se resultatet av "arbeidsbenk prosjektet".

Det er mange skatter du har funnet, og jeg tror ikke jeg våger meg på noen favoritt. Alt er bare rålekkert.

Jeg husker også tiden da tatere og sigøynere fartet omkring, og lite visste vi den gang om verdien av det de laget. Dette folket ble vel i det store og hele behandlet dårlig.

Ønsker deg en riktig fin sommer.

Klem fra Astrid

Ruths datter sa...

Masse fint du har fått tak i her da. Lappeteppet blir jo spennende da.Vesken: Helt super.
God ferie

Mona sa...

Nydelig veske du har heklet. Auksjonstingene er jo bare helt topp. Spent på hvordan teppet ditt blir. Ønsker deg en god sommer.

Turid sa...

Kjemflott veske -skikkelig sommerlig!
Gleder mæ virkelig til å se lappeteppet ditt, litt av et prosjekt må æ si.
Ser du annonserer sommerferie fra bloggen-æ har vist hatt sommerferie fra bloggen uten å annonsere ......
Kos dæ me ferie!

Anonym sa...

Veska ble utrolig fin og så mye fint du har kjøpt. Flott blogg har du. :)Klem.

Groskro sa...

Vesken ble kjempefint i sommerlige i farger! Mye fint du fikk kjøpt på auksjon, særlig de store fatene var super-fine!

Ha en fin sommer! :-)

Tussi sa...

Fantastisk fin veske, og mange fine "funn" fra auksjonen!
Ønsker deg god sommer, og lykke til med teppet :)

Vform sa...

Hej Janne!
Vad mycket smått och gott du visar i ditt inlägg :-)
Väskan är som en sommarblomma!
Jättefin!
Alla dina auktionsfynd är fantastiska ... "vill ha"-objekt ;)

Ha en RIKTIGT SKÖN ledighet ...
väntar nog på dig :)
Stor kram Vivan

Anonym sa...

Hei.Veska ble kjempe fin.Skal bli kjekt å se teppe ferdig.Gleder meg.Så mye fint du fikk tak i.Virkelig kjempe fint.Ha en riktig fin Sommerhelg.Klem fra Bodil som drar på Oppdal i morgen.

anneskreative sa...

Hei,,,så spennende dette teppet med lpper av gamle broderier,,,,,håper vi får se det ferdig.
Slike bruktmarkeder er bestandig "farlige",,,,,men her har du klart og finne mye fint, lekre fat bla.
Ha en fin sommer , kos deg med deine.
Så blogges vi litt utpå sommeren.
Klem Anne

Berit sa...

Takker for at du tittet inn til meg i "Et gyllent øyeblikk". Er i ferie modus og kommer sterkt tilbake i august.
Deilig sommer ønsker jeg deg.

Sylke Feldhusen sa...

Kjempefin vekse du har heklet. Det blir spennende med ditt spesielle lappeteppe også!

Ha en god sommer! Klem fra Sylke

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Den lappeveska var helt nydelig!!
Herlige farger og mønster:))
Håper du viser det ferdige teppe ditt, blir spennende å se.
Og så masse flott fra auksjonen:)
Ønsker deg en fortsatt flott sommer, kos deg masse!
Sommerklem til deg:)

Käranån sa...

Vilken fin sommarväska du har virkat! Härliga färger! Jag önskar dig en riktigt skön sommar!

Ann Tove sa...

Her var mykje flott på ein gong.
Rutene i veska held eg på å helke òg, men i ullgarn. Blir vel eit nytt stort teppe med tid og stunder.
Gler meg til å sjå lappeteppet av broderier ferdig.
Og mykje flott du har kjøpt å auksjon.
Ha ein fin ferie, eg held på med siste veka av min.

Magdalena sa...

heisann..
takk for hilsen, alltid koselig..!

så mye flott du har i innlegget ditt, flotte fat, egghøne(ønsker meg) og ikke minst veska!
så gøyalt å lage veske av disse brikkene,-pute er koz men veske var ekstra sommerlig og søtt...!

håper du har en skjønn sommer,- klem,magny

Elkat sa...

Nydelig veske,spennende med broderiteppet..Og fine auksjons ting.Jeg håper på litt loppisfunn i sommer..
Ha en flott ferie! God sommer.Klem.

Anita Tørmoen sa...

Det var en nydelig sommerveske. La meg til som følger til bloggen din:)

Tussilago sa...

Du viser så mye spennende i dette innlegget.
Din heklede veske er flott...selv om jeg ikke er så glad i rosafarger selv syns jeg denne var sommer-flott!!
Prosjektet med å lage et teppe av broderier er spennende...og jeg gleder meg til fortsettelsen.
Gøy med slike loppemarkeder..gøy å finne skatter, og du hadde virkelig funnet skatter. Tatersløyd er det ingen tradisjon for her nord. Tror nok ikke de ferdes her oppe. Men fatet ditt hadde jeg virkelig sansen for, helt utrolig å tenke på arbeidet som ligger bak, spesiellt under de arbeidsforholdene de sikkert hadde.

Fortsatt god sommer til deg!
Vi har hatt litt av ferien vår, og har vært bortreist. da hadde vi flott vær og varme. Her hjemme har det vært kaldt , vått og mye vind i ukesvis nå...så ingenting føles egentlig som sommer enda. men vi har mange uker igjen enda...og satser på at varmen kommer når vi starter resten av ferien vår;)

Solveig sa...

Du lager så inderlig mye fint!! Kjempeflink er du! Så spennende og annerledes med lappeteppe av broderi! Dette må jeg følge med på!
Nydelige ting du har funnet! Helt spesielle:o)
Ønsker deg flotte sommerdager. "Snakkes" når det høstes og er tid for hobby:o))
Klem fra Solveig

cille sa...

Nydelig veske du har laget her, fallt pladask for den! Flotte ting du har fått tak i også, virkelig sjarm slike gamle ting, får mer og mer sansen for det! Ønsker deg fortsatt en fin fin sommer! Klem fra meg...

Lindas hobbyhjørne sa...

Nydelig veske du har laget der :)
Ha en fin dag :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails