Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

søndag, mai 16

Sommerfuglbilde, retrobroderi og banankake

Dette bildet er jeg egentlig ganske misfornøyd med, for det ble ikke slik jeg hadde planlagt. Hadde i utgangspunktet tenkt at sommerfugler skulle være hovedtemaet i bildet, men det ble litt rotete. Dermed malte jeg i tillegg en dame som jeg trodde skulle "samle" motivet , men det ble heller ikke helt bra. Men slik ble det altså foreløpig. Tror det får ligge på vent litt.....


Retrobroderi
Fredag var fridag og da var jeg sammen med en venninne innom gjenbruksbutikken i byen. Måtte sjekke om det var kommet inn noen nye broderier. Fant ikke akkurat den type broderi jeg var på utkikk etter, men derimot fant jeg et artig strameibroderi. Det var faktisk fugler i motivet, og det var selvfølgelig det som avgjorde handelen. I tillegg var broderiet umontert, så det har nok aldri vært brukt til noe som helst.

Lettvint banankake
Denne kaken har jeg nå bakt ganske mange ganger, og det er av den enkle grunn at den er superrask å lage. Ikke noe smør som skal piskes hvitt, eller egg og sukker som skal piskes til luftig eggedosis. Den ser kanskje litt kjedelig ut, men den er både god og saftig. Oppskriften er utgitt av Opplysningskontoret for Meieripodukter, og her kommer den.....

100 g smør
150 g sukker
2 egg
2 bananer
225 g hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss melk

Stekes på 180 grader midt i ovnen i 1 time.

Kle en brødform med bakepapir. Del bananer og smør i mindre biter. Ha alle ingrediensene i en bolle og kjør blandingen i to minutter med en håndmikser. Ha røren i formen og stek den som nevnt ovenfor. Stikk en trepinne i kaken for å se om den er gjennomstekt. Avkjøl på rist.


Til slutt vil jeg ønske alle en riktig flott nasjonaldag. Regner med det er mange som står og stryker bunadsskjorter akkurat nå. Selv er jeg akkurat ferdig med den jobben, og jeg håper inderlig at jeg slipper ullskjorten under. Akkurat nå ser det meget lovende ut her i Kristiasundsområdet, blå himmel, 16 varmegrader og fin kveldssol......

18 kommentarer:

Vform sa...

Kakan ser jättegod ut, och verkar att vara enkel att laga! Måste prova :)
Bilden med fjärilarna på var så sommarfin! Vi har haft + 25 grader nu i flera dagar, så naturen spricker ut i grönska :-)
Ha en riktig fin Nationaldag i morgon!
Kram!

Berit T sa...

Så du er klar for den store dagen, baksten såg fristende ut.
Flotte arbeider og spennende hva du skal bruke broderiet til.

Håper også at været blir bra i morgon,men ulltrøya er funnen frem, for i dag har det vært kaldt og regnet i bøtter og spann.
Ha en flott dag i morgon.

Tovepia sa...

Synes bildet ble veldig flott, med damen som sitter og håper en sommerfugl kan fanges.

Ønsker deg en flott morgendag, ser kaffebrødet er klart:)

Klem fra meg;)

AnneLavendel sa...

Jeg likte sommerfuglbildet. Blir spennede og se hva du tryller frem av broderiet :) Ønsker deg en strålende 17. maifeiring :)

Birgitta sa...

Banankaka brukar smaka jättegott och din kaka ser så god ut.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Nydelig bilde Janne - og blir jo sulten her inne!:-)
Riktig god 17-Mai til deg og dine,
klem Hege.

Smykkas sa...

Bildet er jo virkelig kjempeflott. En dame med en stor drøm.

Kaken smaker helt sikkert himmelsk.

Broderiet var virkelig koselig, og med din kreativitet er jeg sikker på du finner en spennende løsning.

Ha en flott nasjonaldag.

Klem

Barbros lille atelier sa...

Sommerfuglbildet var helt nydelig! Synes absolutt ikke du skal gjøre noe mer med det. Jeg falt ihvertfall helt for det.

Flott broderi du har fått tak i. Er stadig på utkikk etter gamle broderier,men de er sannelig ikke lett å finne. Er spent på hva du lager av dette.

Banankaken så herlig ut!


Ønsker deg en riktig fin 17.mai!

Klem

helle sa...

Er lige indenom dig for at ønske en fin 17. maj!

Jeg synes dit maleri blev særdeles vellykket og at du er meget talentfuld!

Banankagen vil helt sikkert blive god og saftig efter opskriften at dømme, må prøves!

Stort klem fra Helle

yesheimen sa...

Gratulerer med dagen til deg også. Får håpe værer holder. Uansett, ønsker deg en strålende dag.

(nydelig broderi)

Klem Ann<3

Hantverkarglädje sa...

Tror bestämt att jag har samma recept eller åtminstone nästan samma till denna banankaka. Jag med tycker den är god.

Solveig sa...

Håper du har hatt en fin dag, min venn!
Så flott bildet ditt ble, da! Fargene var nydelige og det ble slett ikke rotete i mine øyne:o) Du er så allsidig og flink. Alltid like spennende å besøke deg:o)
Og så en kakeoppskrift på toppen. Takker for den. Spennende!
Her regnet vi nesten bort i toget. Skoene mine sukket når jeg gikk ( hadde noen dl vann i hvaer:o). Men NÅ skinner solen altså! Og ikke nok med det-det er medlt sommer i morgen.....på Yr....og det tror vi på....:o))))))
Ønsker den en flott uke, Janne!
Klem fra Solveig

Elkat sa...

Syns bildet ditt ble fint jeg!Men rart med det når man ser for seg noe oppi hodet også det kanskje ikke ble som tenkt...
Banankaka så veldig god ut,sikkert supert sammen med vaniljeis.
Håper været holdt seg hos dere,her regnet det i strie strømmer,så vi var ganske våte etter toget men man tørker da opp igjen:)
Ha ei fin uke!!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Synes bilde ble flott jeg!
Sommerfugler er en klassiker hos meg, og jeg har laget et lite skilt med sommerfugler på. Og nå venter jeg bare på å få hengt opp sommerfuglplakaten min..den har ligget på vent i årevis, så kanskje i år?
Banankaka så fristende ut:)

Elizabet Stilig hjem sa...

Så god den kaken ser ut. Tror jeg må notere oppskriften. Det sommerfuglbildet var virkelig nydelig. Kjempefint!!
Ha en fin dag!

Klem Elizabet

Käranån sa...

Så fint du har målat, igen!! Banankaka har jag inte bakat på år och dagar, borde pröva ditt recept. Hoppas du hade en fin "17:maj!"

Ruths datter sa...

Kjempekoselig stramei da. der var du heldig. Du finner nok på noe smart. Flott bildet også. Det ble en kald 17 mai da, men koselig var det. Etter toget endte vi på Onkels med skjokolade med krem. Ellers hadde vi varme gode dager på hytta på Averøy.
Klem

Gry sa...

Sommerfuglbilde er kjempe fint.
Ønsker deg ei flott Pinsehelg!
Klem : )

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails